Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.

Res inte med oss om du har förkylningssymtom eller om du misstänker att du är smittad av corona-virus. För information om tågavstängning mellan Centralen och Södra, klicka på Visa fler.

Visa fler »

Tjänsteresor i Region Stockholm

Vad är tjänsteresor?

För dig som är anställd inom Region Stockholm finns tjänsteresor med taxi. Du reser med upphandlad taxileverantör till ett bättre pris än om du skulle resa med privat taxi. För att kunna genomföra en tjänsteresa behöver du tjänsteresekort eller en tjänsteresebiljett. Tjänsteresekort används av dig som reser ofta och biljetterna används oftast inom en avdelning där flera olika personer reser.

Du får inte använda en tjänsteresa för att skicka bud, utan måste själv åka med i bilen.

Ansök om tjänsteresekort eller tjänsteresebiljett

Beställ tjänsteresekort eller tjänsteresebiljetter genom att fylla i blanketten som du hittar längre ned på sidan. Fältet kundnummer fyller du i om du har ett kundnummer sedan tidigare. Gäller dig som beställer tjänsteresebiljetter. Du kan antingen skriva ut blanketten, fylla i den och skicka in den till Färdtjänsten, Box 30103, 104 25 Stockholm eller så kan du fylla i blanketten elektroniskt, skriva ut den, skriva under den och skanna in den. Skicka den sedan till tjansteresor@sl.se.

Beställ tjänsteresor 

För att beställa tjänsteresor ringer du till något av nedanstående taxibolag och beställer din tjänsteresa. Tala om ditt kortnummer. Om du reser med en tjänsteresebiljett så står kortnumret till vänster på biljetten.

Sverigetaxi  020-33 66 99
Taxi Kurir  08-744 94 95
Taxi Stockholm  08-612 00 00

Du kan också resa utan att förbeställa genom att ta en ledig taxibil på gatan. Taxin måste tillhöra ett av de taxiföretag som Region Stockholm har avtal med (se ovan). Taxin har då en dekal med färdtjänstens logotyp på ett sidofönster. Säg att det är en tjänsteresa och ge kortet eller biljetten till föraren vid resans start.

Skriv upp adresserna du reser mellan. Adresserna står nämligen inte med på fakturorna. Ni som reser med tjänsteresebiljetter behöver själva hålla reda på vem som reser vilken resa, det står inte på fakturan vem som har rest.

Borttappade kort och biljetter

Tjänsteresekortet och tjänsteresebiljetterna är värdehandlingar som du och din organisation ansvarar för, och ni har ett betalningsansvar för resor som utförs. Om du blir av med ditt kort eller dina biljetter måste du anmäla förlusten via e-post: tjansteresor@sl.se eller till Kundservice för färdtjänst och sjukresor på telefonnummer 08-720 80 80. Ni riskerar annars att behöva betala för resor som utförs med det förlorade kortet eller biljetterna.

Ändra fakturaadress

För att ändra fakturaadressen skickar ni ett mejl till tjansteresor@sl.se. Skriv vilket kortnummer ni har och vilken er nya fakturaadress är. På en tjänsteresebiljett står kortnumret på den vänstra sidan ovanför streckkoden. Fakturaadressen noterades när ni beställde tjänsteresekortet eller biljetterna.

Faktura

En gång i månaden skickas en faktura på de resor som har hunnit rapporterats till oss från taxibolagen. Fakturan innehåller datum och tid men inte adresserna du rest mellan. Dem får du själv notera. Det går inte i efterhand att ta fram adresser eller kvittokopior. Fakturan skickas till den adress som noterades i samband med utskicket av kortet eller biljetterna.

Har du frågor eller synpunkter om tjänsteresor?

Ring kundservice på telefonnummer 08-720 80 80 helgfri vardag 7—20 eller skicka e-post till tjansteresor@sl.se.
Du kan även använda kontaktformuläret som du hittar längre ned på sidan fardtjansten.sll.se/kundservice. 

Det finns även en folder om tjänsteresor att ladda ner som pdf. 

Res enkelt och hållbart med SL

Resor med SL är oftast det snabbaste och enklaste sättet att ta sig fram i Stockholm. Samtidigt bidrar du till en bättre miljö.

Du kan köpa vilka SL-biljetter du vill, till exempel årskort, reskassa eller enkelbiljetter och betala mot faktura. Biljetterna kan till exempel ligga i receptionen eller liknande, så att det är lätt att hämta för den som behöver. Läs mer på sl.se/foretag.

Det finns inga artiklar att visa.