Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.

Res inte med oss om du har förkylningssymtom eller om du misstänker att du är smittad av corona-virus. För information om tågavstängning mellan Centralen och Södra, klicka på Visa fler.

Visa fler »

Beställa färdtjänstresa

En färdtjänstresa kan beställas upp till 28 dagar i förväg. Du beställer taxiresor efter fasta avgångstider. Dessa är normalt tre gånger varje timme: tio över, halv och tio i. Avgångstiderna kan också variera beroende på var du ska resa ifrån. 

Beställ din resa i god tid innan du ska resa och med tidsmariginal. Du kan beställa flera resor vid samma tillfälle.
För varje beställning dras en resa från ditt resesaldo. Tänk på att avbeställa resor du inte ska göra.

Innan du beställer

Dessa uppgifter behöver du tala om när du beställer en resa: 

  • Kundnummer eller personnummer
  • Adress där du vill bli hämtad och lämnad
  • Tid och datum för din resa
  • Vilka eventuella hjälpmedel du behöver ha med dig, till exempel rullstol eller rullator
  • Hur många ni är som reser och om några är egna barn eller syskon under 18 år
  • Ett telefonnummer som föraren kan nå dig på
  • Om du tar med sällskapsdjur eller assistanshund

Med rullstolstaxi kan du välja att bli hämtad vid din bostadsdörr eller vid porten. Glöm inte att tala om eventuell portkod, så att föraren kommer in.  

Resor från Arlanda flygplats får du beställa först när du har landat och hämtat ditt bagage på grund av risk för förseningar i flygtrafiken.

Telefonnummer i beställningen

Oavsett hur du beställer din resa är det viktigt att ett relevant telefonnummer finns i beställninge. Om bilen är mer än tio minuter försenad ska föraren ringa eller skicka sms till det telefonnummer som står i beställningen. Tala därför om ett telefonnummer vid beställningen som föraren kan använda, så som ditt mobilnummer eller ett telefonnummer som går till någon som ska resa med dig. 

Fyra olika sätt att beställa 

Du kan beställa din resa på Mina sidor på Färdtjänstens webbplats, via Talsvar, via Färdtjänstens app för android eller genom att ringa.  

Du kan använda Mina sidor

Du som har tillgång till en dator eller smart telefon kan logga in på Mina sidor som du hittar längst till höger i sidans meny. Du loggar in med kundnummer och din personliga kod. På Mina sidor kan du beställa, kontroller och avbeställa dina resor. När du beställer rullstolstaxi via Mina sidor måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång. 

Läs mer om hur Mina sidor fungerar på sidan "Mina sidor - funktioner som underlättar" nedan.

Du kan använda Talsvar

Talsvar är en automatisk telefontjänst där du talar eller knappar in din beställning för färdtjänsttaxi. Här kan du också få reda på ditt resesaldo samt kontrollera och avbeställa resor. Du kan ringa Talsvar dygnet runt på 0200-11 44 11. För att knappa in en beställning behöver du en tonvalstelefon med knapparna * och #.  

Du kan ringa

Vill du beställa din resa via vår beställningscentral, ringer du 08-555 78 100. Du som ska beställa ett rullstolstaxi kan själv välja leverantör och ringer då direkt till den du väljer. Läs mer på Resa med rullstolstaxi.  

Du kan använda färdtjänstens app för androidtelefoner

Du som har en android mobiltelefon med internetuppkoppling kan ladda ned appen Färdtjänsten Stockholm. Där kan du beställa, avbeställa och få information om kommande resor. Du loggar in med ditt kundnummer och din personliga kod. Du kan här beställa färdtjänstresor med taxi eller rullstolstaxi. Läs mer om olika funktioner i appen på sidan "Färdtjänstapp för android" längre ned på sidan.

Om du beställer rullstolstaxi

Du som vill beställa en resa med rullstolstaxi kan välja mellan sju olika taxiföretag. Läs vilka de är hur du beställer på sidan Beställa rullstolstaxi här nedan. 

Det finns inga artiklar att visa.