Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.

Ansöka om färdtjänst

För att få resa med färdtjänst ska du uppfylla vissa krav enligt färdtjänstlagen: Du ska vara folkbokförd i Stockholms län. Du ska ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Du ska ha en funktionsnedsättning som varar i minst tre månader.

Du behöver alltid ha ett läkarintyg för färdtjänst med en beskrivning av din funktionsnedsättning och dina svårigheter till följd av nedsättningen. Vid ögonsjukdom och psykiatrisk sjukdom behöver du ett läkarintyg från specialistläkare.

Det finns en ansökningsprocess, den gäller både för dig som söker för första gången och för dig som söker för att ditt nuvarande färdtjänsttillstånd snart går ut.

Så här ansöker du om färdtjänst

  1. Ta kontakt med din behandlande läkare eller din husläkare för att få ett läkarintyg.

  2. Skicka läkarintyget till kommunen/stadsdelsförvaltningen där du är folkbokförd.

  3. Du blir kontaktad av en utredare på kommunen/stadsdelsförvaltningen som bokar ett möte med dig. I samband med mötet beskrivs din funktionsnedsättning i en utredning.

  4. Du beskriver själv dina svårigheter i en ansökningsblankett som du får av utredaren. Ta med ett nytaget foto till besöket. 

  5. Din hemkommun skickar alla handlingar (läkarintyg, utredning, ansökan och foto) till Färdtjänsten på Trafikförvaltningen.

  6. Trafikförvaltningen fattar beslut om du får färdtjänst och skickar hem beslutet till dig.

Om du blir beviljad färdtjänst, kommer ditt personliga färdtjänstkort på posten inom en vecka. Först när du har fått ditt färdtjänstkort kan du resa med färdtjänsten. Kortet gäller även för att resa med SL och Waxholmsbolaget för dig och en medföljare utan extra kostnad.

Du kan överklaga beslutet

Om du tycker att beslutet du fick är fel kan du överklaga det hos förvaltningsrätten. Du skriver då ett brev som ska ställas till förvaltningsrätten men skickas till Färdtjänsten, Box 30103, 104 25 Stockholm.

Brevet måste komma in till oss inom tre veckor från den dag som du tog del av beslutet. Brevet ska innehålla information om att du vill överklaga och följande uppgifter:

  • Vilket beslut du vill överklaga
  • Hur du vill att beslutet ska ändras
  • Varför du vill att beslutet ska ändras
  • Ditt namn och personnummer 
  • Din underskrift

Färdtjänsten ser över ditt ärende igen och om vi bedömer att vi står fast vid vårt beslut skickar vi din överklagan och ett utlåtande till förvaltningsrätten.

Behöver du ändra i ditt färdtjänsttillstånd?

Ta kontakt med din hemkommun så hjälper de dig med ändringsansökan. Det finns olika typer av tillstånd som du som färdtjänstresenär kan behöva. Det som finns är tillstånd att:

  • resa med taxi
  • resa med specialfordon och då beställa rullstolstaxi
  • att resa med bårtaxi
  • sitta i framsätet i taxin
  • resa utan samplanering
  • ta med din förskrivna el-moped ibland och då resa med rullstolstaxi
  • resa med båttaxi
  • ta med 1-2 ledsagare
  • resa med allergianpassad taxi
  • ta med utbildad servicehund eller ledarhund
  • ta med egna barn och syskon under 18 år
  • resa utanför länsgränsen vid arbete, studier eller för att handla

Det finns inga artiklar att visa.

Det finns inga artiklar att visa.