Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.

Beställa färdtjänstresa

En färdtjänstresa kan beställas upp till 28 dagar i förväg. Du beställer taxiresor efter fasta avgångstider. Dessa är normalt tre gånger varje timme: tio över, halv och tio i. Avgångstiderna kan också variera beroende på var du ska resa ifrån. 

Tänk på att beställa din resa i god tid innan önskad avgång. Beställ gärna flera resor vid samma tillfälle, exempelvis både din tur- och returresa.

Innan du beställer

Förbered de uppgifter som du behöver när du ska beställa din resa: 

  • Kundnummer eller personnummer
  • Adress där du vill bli hämtad och lämnad
  • Tid och datum för din resa
  • Vilka eventuella hjälpmedel du behöver ha med dig, till exempel rullstol eller rullator
  • Hur många ni är som reser och om det är egna barn eller syskon
  • Ett telefonnummer som föraren kan nå dig på

Med rullstolstaxi kan du välja att bli hämtad vid din dörr om du inte själv kan ta dig till porten. Glöm inte att lämna eventuell portkod vid beställningen, så att föraren kommer in.  

Om du tar med dig egna barn/syskon under 18 år på resan måste du ange det tydligt. För att de ska få resa med dig utan extra kostnad måste de vara registrerade hos Färdtjänsten. 

Om du tar med sällskapsdjur på resan måste du ange det tydligt. För att få ta med ledar-, service- eller assistanshund utan extra kostnad måste den vara certifierad och registrerad hos Färdtjänsten.  

Tre olika sätt att beställa 

Du kan beställa din resa på dina personliga sidor på Färdtjänstens webbplats, via talsvar eller genom att ringa.  

Du kan använda Mina sidor

Du som har tillgång till en dator eller smartphone kan beställa din resa genom att logga in på Mina sidor på Färdtjänstens webbplats www.fardtjansten.sll.se. Här kan du också kontrollera och avbeställa resor. När du beställer rullstolstaxi via Mina sidor måste du beställa resan senast en timme före önskad avgång. Du som har tillstånd att resa med rullstolstaxi när du ska ta med din el-moped kan inte beställa dessa resor via Mina sidor.

Du kan använda talsvar 

Talsvar är en automatisk telefontjänst där du talar eller knappar in din beställning. Du kan bara beställa taxiresor via denna tjänst. Här kan du också få reda på ditt resesaldo, kontrollera och avbeställa resor. Du kan ringa talsvar dygnet runt på 0200 11 44 11.  För att knappa in en beställning behöver du en tonvalstelefon med knapparna * och #. 

Du kan ringa

Vill du beställa din resa via vår beställningscentral, ringer du 08 555 78 100. Du som ska beställa ett specialfordon/rullstolstaxi kan själv välja leverantör och ringer då direkt till den du väljer. Läs mer på Resa med specialfordon/rullstolstaxi.  

Om du beställer rullstolstaxi

Du som vill beställa en resa med rullstolstaxi, kan välja mellan sju olika taxiföretag att resa med. Läs vilka de är hur du beställer på sidan Beställa rullstolstaxi. 

Det finns inga artiklar att visa.